Roadtrip deel 2

20 mei 2016 - Queenstown, Nieuw-Zeeland

Hey Allen!

Mijn vorige blog eindigde met mijn regenachtige aankomst in Mount Cook, wat helaas alleen maar erger werd. We hebben echt noodweer gehad daar in de bergen: onweer, bliksem, harde wind en heel veel regen. Het hostel bleek hier niet zo goed tegen bestand, want het lekte op behoorlijk wat plekken, dus er stonden overal emmers. Er bleken weerswaarschuwingen geweest te zijn om niet de weg op te gaan op het Zuidereiland en daarnaast zijn er (lichte) aardbevingen geweest in Christchurch en Wellington. Hier heb ik overigens niets van meegekregen. Ondanks dat ik niet echt iets heb kunnen ondernemen en Mount Cook niet heb gezien (door de bewolking), had ik een prima tijd daar.

Op vrijdag vertrok ik naar mijn volgende bestemming: Arthur's Pass via Lake Tekapo. Zodra ik wegreed van Mount Cook werd het lichter en eenmaal richting Lake Tekapo was het droog en scheen de zon, die buien bleven dus echt tussen de bergen hangen. Overigens is dat noodweer toch ergens goed voor geweest, want er lag sneeuw op de bergtoppen! Dat leverde natuurlijk weer prachtige plaatjes op en iedere paar kilometer zette ik de auto dan ook aan de kant om even uit te stappen en te kijken.

Na anderhalf uur rijden kwam ik aan in Lake Tekapo, wat bekend is van het kerkje aan het meer:... Er is in November 2015 een voetgangersbrug geopend, waardoor je gemakkelijk te voet vanaf het dorpje naar deze beroemde plek kunt. Helaas is het enorm toeristisch en de eerste busladingen met Aziaten waren helaas ook al bij dit piepkleine kerkje gearriveerd. Ik vond Lake Pukaki in vergelijking met Lake Tekapo vele malen indrukwekkender, dus ik besloot gauw weer verder te rijden. De route ging over op de ... scenic route en na de Zuidelijke route ben ik duidelijk verwend, want ik vond het niet zo bijzonder. Gelukkig draaide ik bij Darfield de Alpine Highway op en de route werd weer prachtig. Deze Alpine Highway gaat richting Greymouth en loopt soms parallel aan het spoor van de Tranz-Alpine Express (de route per trein die ik vanaf Christchurch heb gedaan). Zo kwam ik dus langs een aantal dezelfde plekken, maar nu reed ik zelf.

Eenmaal in de bergen begon het weer te regenen. 's Middags kwam ik aan in Arthur's Pass, waar ik een van de weinige gasten bleek te zijn. Ik deelde mijn (achtpersoons) kamer met maar één ander iemand, een Zwitser. De volgende ochtend deed ik lekker rustig aan. De Zwitser was op tijd vertrokken, dus ik had het hele hostel voor mezelf. Nadat ik had uitgecheckt reed ik door richting Punakaiki. Ik besloot even te stoppen in Greymouth om boodschappen te doen en een Lonely Planet van Bali te regelen. Vervolgens reed ik door naar Punakaiki langs de kust, echt weer een prachtige route. Er stond behoorlijk wat wind, maar over het algemeen was het gelukkig droog.

Vlak voordat ik bij mijn hostel was, kwam ik langs de beroemde Pancake Rocks. Deze rotsen hebben een bijzondere vorm, het lijken namelijk net stapels pannenkoeken. Er liep een mooie wandelroute langs die ik gelopen heb. Naast de Pancake Rocks waren er ook Blow Holes te zien, dit zijn gaten in het gesteente waar bij harde wind zeewater omhoog wordt gespoten. Het waaide behoorlijk, dus ook dit spektakel heb ik mogen aanschouwen. Daarna ben ik op zoek gegaan naar mijn hostel, wat op een prachtige plek aan de rand van een rainforest en niet ver van het strand bleek te liggen.

Bij het inchecken kreeg ik een gratis upgrade naar een privékamer met een kingsize bed, want het was heel erg rustig. Dat was echt een feestje! Voor het eerst in acht weken had ik een eigen kamer met een tweepersoonsbed, heel chill. 's Avonds ben ik nog even via the rainforest naar het strand gelopen, weer een prachtige plek. Vervolgens ben ik vast accomodaties gaan boeken in Sydney, Bali en Singapore, want in tegenstelling tot Nieuw-Zeeland is het daar hoogseizoen.

Na een heerlijk nachtje slapen ging ik op weg naar Hokitika, de route langs de westkust is indrukwekkend mooi, dus ik heb regelmatig gepauzeerd. 's Middags kwam ik aan in Hokitika en er was opnieuw storm voorspeld. Ook in dit hostel was het erg rustig: de eerste nacht deelde ik mijn kamer met een Française en de tweede nacht had ik het hele hostel voor mezelf. Enerzijds best relaxed, maar ook ongezellig en met de enorme regen, wind en onweer, niet heel plezierig.
De eerste avond ben ik met mijn kamergenote naar de glowwormdell gegaan, er was namelijk een soort muur/rotswand waar in het donker allemaal gloeiwormen te zien waren. Ik heb de gloeiwormen ook in Waitomo gezien, maar dit was ook erg mooi. De tweede dag ben ik ondanks het slechte weer toch naar Hokitika Gorge gegaan. Dit staat bekend om het felblauwe water, maar door het weer was het niet blauw, maar grijs. Ook apart om te zien. Voordat ik de volgende dag naar Franz Josef vertrok ben ik nog een keer gaan kijken bij Hokitika Gorge. Het weer was inmiddels weer prachtig, maar het water was nog steeds grijs. Wel heb ik Mount Cook kunnen zien toen ik uit Hokitika wegreed, daar was ik wel blij mee!

In de middag kwam ik aan in Franz Josef. Het hostel was prima, de weersvoorspelling helaas wat minder. Het is hier echt herfst, haha. Ik besloot dan ook direct naar de Franz Josef Glacier te gaan en dat is maargoed ook, want ik kon nog net een glimp van de gletsjer opvangen voordat 'ie achter de wolken verdween. Vervolgens heb ik nog een route gelopen naar Peter's Pool, een meertje met mooi uitzicht op de gletsjer. Helaas is het niet zoals in Oostenrijk dat je met een kabelbaan de gletsjer op kunt. De enige mogelijkheid is per helikopter of te voet en op woensdag, mijn volle dag in Franz Josef, was het weer echt slecht waardoor er niet gevlogen werd en wandelpaden waren afgesloten. Jammer de bammer, maar je kunt niet alles hebben. Wel ben ik nog naar Fox Glacier gereden om te kijken of ik die kon zien, maar ook deze gletsjer zat achter de wolken verstopt. Ik besloot er toch een fijne avond van te maken en ben lekker ergens gaan eten. :-)

Op donderdag reed ik richting Wanaka, ik had besloten nog een nacht in dit leuke dorp te slapen, want het is echt prachtig. Leuk detail: toen ik voor het eerst in Wanaka was lag er nog geen sneeuw op de bergtoppen, nu wel. Onderweg kwam ik langs Fox Glacier en nu heb ik de gletsjer gelukkig wel kunnen zien. Het was weer heerlijk om te rijden en onderweg stopte ik onder andere bij Knights Point en in Makarora. Nu had ik zon en blauwe lucht, heerlijk. In Wanaka heb ik weer een stuk langs het meer gewandeld en alles uit de auto verzameld en ingepakt. Helaas had ik in het hostel in Wanaka een topbed (bovenbed van een stapelbed) en 's nachts om drie uur viel mijn kussen naar beneden, precies tussen de muur en het hoofdeinde van degene in het benedenbed. Ik kon mijn kussen dus niet meer pakken en heb de rest van de nacht voor geen meter geslapen. ;-)

Vrijdagochtend vertrok ik op tijd richting Queenstown om mijn huurauto in te leveren. Ook deze route was prachtig en ik heb intens genoten van de laatste uurtjes autorijden in NZ. Queenstown blijkt een prachtig stadje aan opnieuw een enorm meer. Wel bleek het centrum erg druk, dus ik heb eerst een half uur rondgereden voor ik een parkeerplek had gevonden. Zonder problemen, deuken en krassen heb ik Bob weer ingeleverd. Mijn hostel voor vanavond bleek twee panden verderop midden in het centrum te zitten, top!

In Queenstown blijf ik tot woensdag en morgen verhuis ik weer naar de Rolls Royce onder de hostels voor vier nachten: Haka Lodge. :-)

Tot later!

Liefs, Marit

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Mama:
    20 mei 2016
    Lieve Marit, ik heb weer genoten van je verslag! Fijne tijd in Queenstown en geniet maar van je 5 sterren hostel.
    Liefs, mama
  2. Jet:
    20 mei 2016
    Hai Marit, wat een mooi verhaal weer. Wat beleef je toch veel, prachtig allemaal. Een fijne tijd nog!
    Liefs, Jet
  3. Rita Eggens:
    21 mei 2016
    Hoi Marit, met veel plezier heb ik je reisverhaal weer gelezen.
    Ook de foto's vind ik schitterend.
    Je hebt veel variatie in je hostels, soms letterlijk van de regen in de drup en van geen kussen naar 2 heerlijke kussens in je luxe hotel.
    Geniet nog maar even van dat land en dan op naar het volgende
    avontuur.
    Groetjes van Rita Eggens
  4. Opa:
    23 mei 2016
    Ha die Marit,
    Ik verbaas me telkens weer hoe je al die mooie plaatsen weet op te zoeken en ons dan tekst en uitleg geeft, alsof we door jou worden rondgeleid.
    De foto's zijn ook erg mooi.
    Dat was Japie Stel vroeger niet gelukt.
    In gezondheid verder en liefs van Opa Sita.
  5. Gre suurd:
    23 mei 2016
    Misschien 2x maar soms weet de computer niet wat ik wil! ☺Dus bob was je auto en geen vriendje vertelde opa mij vanmiddag. Veel plezier nog en tot horens. En bedankt voor je prachtige verhalen. Xx
  6. Henny Otten:
    24 mei 2016
    M

Marit wat was dit een mooi reis verslag.
    As je naar Bali gaat moet je de tempel in het water zien dat is in Tanalot. Ook de rijst velden zijn mooi.Als het kan ga dan naar de
    binnen landen.Ook een ceremonie in de tempel is erg mooi.
    wij zijn daar 6 weken geweest. Geniet er van.Dus BoB is weg.Gr Henny.

arit wat heb je veel gezien wat een mooi reis verslag.