Singapore: upgrades en luxe!

20 juli 2016 - Singapore, Singapore

Hey allen!

Aangezien ik pas 's avonds naar Singapore zou vliegen heb ik 's ochtends rustig mijn backpack ingepakt. Ik mocht op deze vlucht maar 20 kg bagage meenemen en was bang dat ik daar overheen zou zitten, dus ik besloot mijn wandelschoenen aan te doen in het vliegtuig (dat scheelt in ieder geval). Nadat ik rond 12.00 uur had uitgecheckt ben ik naar een enorm winkelcentrum gelopen om de tijd te doden en lekker in de airco te zijn. Om 17:00 uur zou er een taxi bij het hotel staan om me naar het vliegveld te brengen. De taxi was ruim twintig minuten te vroeg en vroeg veel te veel voor die paar minuten naar het vliegveld (hoewel ik een Bluebird taxi had besteld, die op de meter rijdt). Ik was dat gezeur zó zat en echt heel blij toen ik op het vliegveld was. Natuurlijk was ik veel te vroeg, want ik kon mijn bagage pas om 19:15 uur inchecken. Dat maakte me trouwens niets uit, want ik heb in de vertrekhal heerlijk naar mensen gekeken (altijd leuk). Security verliep allemaal weer soepel gelukkig en ik besloot nog even wat te eten op het vliegveld. Vervolgens liep ik naar de gate, maar ons vliegtuig stond er niet en vijftien minuten voor vertrek werd er nog een gate change omgeroepen (feest!). Dus iedereen naar de andere gate, waar we weer gecheckt werden (explosieven, radar, alles). Allemaal prima gelukkig dus in de bus naar ons vliegtuig. Daar aangekomen stapte ik als eerste uit de bus en liep ik als eerste het vliegtuig in, ook wel eens leuk. :-) Ik had weer een plekje aan het raam en de twee stoelen naast mij waren vrij, heel relaxed! Na twee uurtjes kwamen we aan in Singapore. Ik had mijn bagage heel snel en er stonden geen rijen bij de immigratie, dus dat scheelde echt veel tijd.

Hierna ging ik naar terminal drie, waar ook de ingang naar The Crowne Plaza is. Ik heb lang getwijfeld of ik wel of niet een hotel zou boeken voor die nacht. Het was te laat om de stad in te gaan met openbaar vervoer, ik was namelijk om 01:10 uur geland en dan rijdt er hier niets meer. Het alternatief was een nachtje op het vliegveld doorbrengen en ik kon de volgende dag pas vanaf 15:00 uur inchecken in mijn hostel. Op Singapore Changi Airport is maar één hotel en dat is dus het vijf sterren The Crowne Plaza. En wat ben ik blij dat ik daar tóch een nachtje heb geslapen! Tegen 02:00 uur ('s nachts dus) kwam ik aan in het hotel om in te checken. De receptionist vertelde dat ze me had geupgrade naar een King Suite en verlengde mijn uitchecktijd tot 14:00 's middags. Intens gelukkig nam ik de lift naar mijn suite, wat een luxe! Het was gewoon een appartement, echt niet normaal. Een enorm bad, regendouche, mega tweepersoonsbed, alles gewoon. Dit was natuurlijk veel te veel en te groot voor mij alleen, maar ik heb er intens van genoten!

Na een kort nachtje ben ik om 09:00 uur naar beneden gegaan om te ontbijten, uiteraard in stijl, want ik vond dat ik niet in mijn reiskloffie kon aankomen. Dus: opgemaakt, jurkje, hakken en richting ontbijt. Hier kan ik wel aan wennen. :-) Ook het ontbijt was geweldig, voor elk wat wils: Aziatisch, Europees, vegetarisch, you name it. Vervolgens ging ik terug naar mijn suite waar ik heerlijk een bad heb genomen met fijne muziek op de achtergrond, ik ben intens gelukkig! Na ultiem genoten te hebben van deze luxe, checkte ik tegen 14:00 uur uit en pakte ik de metro naar Chinatown, in deze wijk zit mijn hostel. Ik was blij verrast door de stiptheid van deze zeer schone metro. De metro's worden hier volgens mij computergestuurd, dus er is geen machinist. Na een tijdje kwam ik aan in Chinatown en ik had mijn hostel snel gevonden. Ik had een simpel stapelbedje geboekt op een vierpersoons kamer, female only. Maar toen ik wilde inchecken, werd ik opnieuw verrast met een upgrade naar een capsulebed. Dit betekent: gordijn, universeel stopcontact, lamp én in dit hostel eigen smarttv met headphones! Heel erg leuk dat mijn laatste hostel meteen ook het beste hostel is waar ik de afgelopen vier maanden in heb geslapen en het is heel fijn om 's avonds een filmpje te kijken in mijn mini-privé-bioscoop. :-)

Nadat ik was ingecheckt ben ik de buurt gaan verkennen, ik verblijf middenin Chinatown, echt een toplocatie! Overal kraampjes, streetfood en vrolijk gekleurde huizen en lampionnen. Helemaal leuk en ik voel me in deze stad ook erg veilig, een verademing na Bali! Het is trouwens wel bloedheet, de temperaturen zijn vergelijkbaar met Bali en soms iets warmer, maar dat is niet erg, want overal zijn winkelcentra of cafés met goedwerkende airco.

Vrijdagochtend ging ik rond negen uur ontbijten, ook dat regelt het hostel en dat is prima. Ik raakte aan de praat met een Australisch meisje (Freya) die net aan haar vier maanden durende reis was begonnen. Singapore was haar eerste stop, waarna ze door vliegt naar Europa en vervolgens de USA. Ik had nog geen plannen gemaakt, dus we besloten er samen op uit te gaan. We pakten de metro naar Bayfront, waar de bekende Gardens by the Bay zijn en het zeer chique 5* hotel Marina Bay Sands. We hebben heerlijk gewandeld door de tuinen en liepen de skywalk (een soort brug, waarvandaan je heel mooi uitkijkt over de tuinen). We konden in de verte een onweerswolk zien aankomen, prachtige donkere lucht. Alles is hier zo goed, efficiënt en schoon, daar word ik zó gelukkig van! Vervolgens hebben we rondgelopen door het mega winkelcentrum wat naast het enorme hotel is. Het heeft alles, van Chanel tot Fendi en als je wilt kun je zelfs in een gondola door het winkelcentrum varen, bizar! We besloten hierna terug te gaan naar het hostel om ons op te frissen en vervolgens terug te gaan naar Marina Bay Sands om daar ergens wat te eten en een cocktail te drinken in de rooftop bar van het Marina Bay Sands Hotel. We zijn gaan eten in the foodcourt van het winkelcentrum, daar zijn allemaal mooie kraampjes met heerlijk vers Aziatisch eten en het was erg gezellig. Vervolgens liepen we door het hotel naar de lift richting het dakterras. We namen de lift naar de 57e verdieping en eenmaal boven keken we onze ogen uit. We hadden een prachtig uitzicht over de stad. Inmiddels was het donker, dus alle lichtjes waren aan en in Gardens by the Bay werd de lichtshow opgevoerd. Zó mooi om te zien allemaal! Het hotel heeft ook een infinitypool (glazen buitenzwembad) op de 57e verdieping, maar deze is helaas alleen beschikbaar voor hotelgasten. Nu snappen jullie wel waar ik ooit een nachtje ga slapen. ;-)

Na de lichtshow bestelden Freya en ik een Gin & Tonic en hebben we nog lang gekletst. Ook had ik tijd om mijn avonturen van afgelopen maanden te overdenken en ik kreeg tranen in mijn ogen van geluk. Deze reis is de beste beslissing van mijn leven geweest.

Na een gezellige avond kwamen we terug in het hostel en we besloten de volgende ochtend nog even samen te ontbijten in het hostel, voordat Freya naar het vliegveld ging om op het vliegtuig naar Londen te stappen. 's Avonds heb ik lekker een filmpje gekeken in mijn kleine cube (zo chill). Zaterdagochtend liep ik na het ontbijt naar het bezoekerscentrum in Chinatown waarvandaan een free walking tour zou starten. We hadden een gezellige, spontane gids, die ons Chinatown liet zien. Heel bijzonder hier is ook dat er in dezelfde straat, naast elkaar verschillende gebedshuizen staan (moskee, tempels, kerk). Dat geeft hoop in deze bizarre tijden van terrorisme en onbegrip. Want Europa wat is er allemaal aan de hand? Ik ben oprecht geraakt door de gebeurtenissen van de afgelopen dagen en maanden en heb het gevoel dat ik terugkeer naar een ander Europa dan dat ik verliet. Gelukkig heb ik de afgelopen maanden gezien dat het grootste deel van de wereld anders is, dat mensen met welke nationaliteit, religie of afkomst dan ook een ontzettend leuke tijd met elkaar kunnen hebben, elkaar helpen waar nodig en respectvol met elkaar omgaan.

Zondag heeft het hier geregend en geonweerd, niet ernstig, maar wel de hele dag door. Heel logisch met een gemiddelde temperatuur van rond de 32 graden en een hoge luchtvochtigheidsgraad. Perfect excuus om lekker relaxed te doen vond ik, ik heb de buurt wat verkend, lekker films gekeken en vooral genoten. Dit is echt een stad waar ik wel zou kunnen wonen.

Maandag heb ik een onbeperkt metrokaartje geregeld voor twee dagen en ging ik eerst naar de Botanical Gardens van Singapore. Deze staan op de werelderfgoedlijst van UNESCO en ik snap wel waarom, het is prachtig! Opnieuw schoon, ruim opgezet en overal de mooiste bloemen en planten. Er is bijvoorbeeld ook een Healing Garden, vol met geneeskrachtige bloemen, planten en kruiden. Hier wordt dat nog best veel gebruikt, zo zijn er bijvoorbeeld ook veel 'Chinese apotheken' (zie één van de foto's), waar van alles wordt verkocht. Ik kijk mijn ogen uit. Vervolgens ben ik naar Holland Village gegaan, puur vanwege de naam. Dit viel een beetje tegen, want ik kon niets Hollands vinden. ;-) Vervolgens ging ik verder naar City Hall, waar een Anglicaanse kathedraal zou zijn. Nou die was er, tussen alle moderne gebouwen in Anglicaanse stijl en prachtig wit gestuukt. Natuurlijk ging ik naar binnen voor een moment van bezinning, toch bijzonder hoeveel mensen dan op hetzelfde idee zijn gekomen, je bent nooit alleen. Ik heb heel sterk gevoel dat ze in Singapore het beste van de Westerse en de Aziatische cultuur met elkaar combineren en dat gaat naar mijn idee heel goed (al schijnt het wel zo te zijn dat als je hier woont, je nauwlettend in de gaten wordt gehouden door de overheid).

Dinsdag besloot ik eerst naar Clarke Quay en de Singapore rivier te lopen. Niet dat dat zo bijzonder is, maar het is heerlijk om rond te lopen en de gebouwen zijn indrukwekkend modern. Vervolgens ben ik naar Orchard Road gegaan, dit is dé winkelstraat van Singapore zeggen ze. Alweer allemaal designershops, die hebben ze echt overal, dus als er ooit een loterij wordt gewonnen: winkelen kan hier! :-) 's Avonds ben ik terug gegaan naar de Gardens by the Bay om de lichtshow vanaf de grond te zien. Dat was echt mooi, fijne muziek en mooie kleuren. Een prima afsluiter en mijn laatste avond in de stad.

Vanmorgen heb ik eerst ontbeten in het hostel. Twee keer per dag gaat er een gratis shuttle vanaf hier naar het vliegveld, dus dat is relaxed. Net al mijn spullen gepakt en nu wachten tot het laat genoeg is. Vandaag is het minder mooi weer, met regen en onweer, dus ik heb besloten me niet nat te laten regenen. Lekker deze blog afmaken en wat lezen. Het is toch een wacht-dag.  Vannacht vlieg ik pas om 01:30 uur lokale tijd naar Nederland, dus dat wordt een lange avond op het vliegveld. Gelukkig is Singapore Changi Airport een prachtig vliegveld met heel veel opties, dus ik vermaak me wel. :-)

Hiervandaan ook een woord van dank aan iedereen die mij op welke manier dan ook heeft gevolgd, mijn blogs heeft gelezen en alle lieve reacties die ik heb mogen ontvangen tijdens mijn reis.

'Er is maar één land: de aarde.
Er is maar één volk: de mensheid.
Er is maar één geloof: de liefde.'
            -Dr. F.M. Wibaut

Tot in Nederland lieverds!

Liefs, Marit

1. Mama:
    20 juli 2016
    Hey lieverd, dank voor weer een mooi verslag: de laatse van deze reis. Heerlijk dat je er zo van hebt kunnen genieten en gedaan hebt wat je kon en wilde! Goede vlucht naar huis, wij omarmen je graag morgen! Liefs, mama
  2. Marloes de Noord:
    Lieve Marit,

Wat weer een prachtig blog heb je geschreven.
    Goede vlucht naar huis morgen.

Veel liefs, Marloes de Noord
  3. Rita Eggens:
    Hoi Marit,
    Wat weer een prachtig verhaal en wat ben je toch een bofkont dat
    je zomaar als een koningin werd behandeld in dat mooie hotel.
    Ik wens je een goede vlucht naar huis en bedankt voor al je mooie
    verhalen.
    Groetjes, Rita Eggens
  4. Je oude meester:
    20 juli 2016
    Prachtige verslagen Marit. Komen ze ook in boekvorm? Goede terugreis. Later!
  5. Lidy:
    Hoi Marit,
    Ik heb genoten van al je reisverslagen en foto's! Een fantastische reis heb je gemaakt en veel mooie ervaringen opgedaan.
    Goede reis terug naar huis,
    Groetjes Lidy
  6. Jet:
    Hai Marit,
    Bedankt voor je prachtige verhalen, ik heb ervan genoten! Wat een geweldige reis heb je gemaakt en wat leuk dat je ons daar op zo'n mooie wijze deelgenoot van hebt gemaakt.
    Goede reis en tot Wapse!
    Liefs, Jet