Vivid Sydney, Manly en Taronga Zoo

14 juni 2016 - Sydney, Australië

Hey allen!

Mijn vorige blog eindigde met het vroeg zetten van mijn wekker, wat nog een uurtje vroeger werd dan ik in mijn blog had gezet. Om 03:15 uur ging mijn wekker, want om 04:00 uur nam ik de bus naar Auckland Airport. Ergens voelde het best gek om Nieuw-Zeeland na zulke bijzondere maanden te verlaten, maar eigenlijk ook heel goed. Om 04:45 uur kwam ik aan op het vliegveld en ik was dan ook ruim op tijd voor mijn vlucht naar Sydney.

Inchecken en security verliep allemaal erg soepel, dat was fijn. De gate was nog niet bekend, dus ik besloot mijn laatste Nieuw-Zeelandse dollars op te maken aan een ontbijtje. Tegen half zeven was de gate bekend en rond 07:00 uur konden we boarden. De vlucht was lang niet vol, ook wel eens fijn om mee te maken. Na een prachtige vlucht van ruim drieënhalf uur kwamen we aan in Sydney, waar de avond ervoor blijkbaar nog een heftige storm behoorlijk wat schade had aangericht. Hier is overigens in het centrum niets van te merken, maar daarover later meer. In Sydney is het twee uur vroeger dan in Nieuw-Zeeland, dus ik landde om 09:00 uur lokale tijd.

Vervolgens kon het feest beginnen: de boardercontrol. Er wordt gezegd dat ze in Nieuw-Zeeland streng zijn, maar volgens mij zijn ze in Australië strenger. Het was ook al behoorlijk druk op de vroege ochtend en het kostte me dan ook ruim anderhalf uur voordat ik in de aankomsthal was. Ook hier moet je namelijk aangeven of je de afgelopen maand door aarde/beekjes/natuur hebt gewandeld en of dit aan je schoenen zit. Ik kwam natuurlijk uit NZ, dus logisch dat ik lekker in de natuur heb gewandeld. Dit had ik dan ook aangegeven op het formulier en jawel hoor, ik mocht even meelopen. Ik moest mijn wandelschoenen laten zien en die had ik keurig ingepakt onderin mijn backpack, feest! Mijn wandelschoenen werden schoongemaakt en gedesinfecteerd (wat een service), waarna ik door mocht lopen.

Na een kopje thee op het vliegveld besloot ik vast naar mijn hostel te gaan om te kijken of ik wellicht eerder kon inchecken. Ik pakte de train (soort combinatie tussen een trein en de metro) naar Central, waar mijn hostel naast zit. Deze verbinding is perfect, echt super. Het hostel is prima, groot en met een heel fijn dakterras. Ik besloot wel de stad een beetje te verkennen, dus ik heb gewoon willekeurig wat rondgelopen. Zo kwam ik al langs wat leuke plekjes en kon ik meteen even ontbijt regelen voor de komende dagen. Ik was aan het eind van de middag wel echt heel moe, na amper vier uur slaap + twee uur extra in een dag vanwege het tijdsverschil besloot ik dan ook lekker op tijd te gaan slapen.

Woensdag wilde ik natuurlijk eerst naar The Opera House en de Harbour Bridge, de twee iconen waar iedereen Sydney aan herkend. Openbaar vervoer is hier top geregeld en aangezien mijn voet afgelopen week niet zo'n zin had om mee te werken nam ik de train (metro) naar Circular Quay. Wat een feestje om The Opera House in het echt te zien zeg, echt een prachtig gebouw! Na wat rondgelopen te hebben ben ik naar The Rocks gelopen, in deze wijk zit ook een VVV en aangezien ik verder nog niet echt plannen had leek het me wel goed om informatie te verzamelen.

Na een uurtje in de VVV was ik een stuk wijzer en kon ik weer lekker plannen, vind ik fijn. :-) Op dit moment is het Vivid Festival in Sydney, wat werkt met licht, muziek en ideeën. Vanaf zes uur gaan de lichten aan en worden de mooiste lichtshows geprojecteerd op gebouwen in de stad. Ik boekte voor donderdagavond een cruise, zodat ik alles vanaf het water kon zien. Woensdagavond keek ik vast op Circular Quay naar de projecties op nader andere The Opera House, de verlichting op de Harbour Bridge en de lichttunnel in de Botanische tuinen. Zó bijzonder! Het heeft iets magisch, al die prachtige vormen en kleuren in het donker, waar we met zoveel mensen tegelijk naar kijken. Want ja, zo'n festival trekt natuurlijk bezoekers, dus het is vooral 's avonds echt heel druk in de stad, al blijft de sfeer heel relaxed, echt fijn.

Donderdag besloot ik overdag naar Darling Harbour te gaan, vanaf daar zou 's avonds namelijk ook mijn boot voor de Vivid Cruise vertrekken, dus dan ook ik alvast even kijken waar ik moest zijn. Het was weer prachtig weer en ik heb weer een mooi stuk gelopen. Onderweg kwam ik wel heel bekende gebouwen tegen: Rabobank en ING, haha.
's Avonds ging ik om 20:00 uur aan boord van een prachtig schip en we voeren vanuit Darling Harbour via Luna Park, onder de Harbour Bridge door naar Sydney Harbour. Vanaf het water had ik een prachtig overzicht en ook nu was het weer fantastisch om al die lichtjes en projecties te zien.  Vanuit de botanische tuinen wordt er iedere avond een lichtshow opgevoerd met drownes, heel bijzonder.

Vrijdag hield ik een chilldag. Het was toch grijs buiten, dus ik besloot lekker niets te doen. Dat is natuurlijk ook het voordeel als je ruim de tijd hebt, zoals ik. Op zaterdag wilde ik naar de Blue Mountains. Ik pakte al vroeg de trein, zodat ik ruim op tijd zou zijn en de hele dag de tijd zou hebben. Helaas reed er een defecte trein voor ons, waardoor onze trein twee uur vertraging opliep. Hierdoor kwamen er zoveel mensen tegelijk aan in Katoomba (vanwaar je naar de Blue Mountains kunt), dat was niet leuk meer. Na een kwartiertje nadenken besloot ik terug te gaan naar Sydney en mijn bezoek aan de Blue Mountains uit te stellen. Nu ga ik vrijdag aanstaande.

Zondag pakte ik de ferry naar Manly, een suburb van Sydney. Ook nu was ik niet de enige met dat idee, haha. Ik wilde graag de coastal walk lopen, maar deze was deels afgesloten vanwege stormschade. Dat de storm die hier een week geleden raasde schade had aangericht, was in Manly duidelijk te zien. Ik heb een deel van de coastal walk gelopen en heerlijk langs het strand gelopen.

Op maandag ging ik weer naar The Opera House, nu om deze ook van binnen te bekijken. Ik ben echt diep onder de indruk van dat gebouw, wat een verhaal. Even in vogelvlucht: The Opera House is ontworpen door een Deen, Jørn Utzon, zijn ontwerp is uitgekozen uit 220 ontwerpen. In 1958 is er gestart met de bouw en in 1973 is The Opera House officieel geopend door Queen Elizabeth. Er hebben heel veel mensen aan het gebouw gewerkt, van bouwvakkers tot ingenieurs,  de bijzondere vorm maakte het een erg complex project. Wonder boven wonder zijn er geen doden gevallen bij de bouw. De Deense architect heeft over bijna alles nagedacht, echt heel bijzonder. Er zijn meerdere theaters in The Opera House, waarvan The Concert Hall de grootste is, daar kunnen namelijk 2679 mensen in. Ik ben ook in die zaal geweest en het is echt indrukwekkend groot. Daarnaast staat er ook nog een mega orgel in met meer dan 10.000 pijpen, één van de grootste orgels ter wereld. Dit theater wordt overigens bijna niet gebruikt voor opera, dat is namelijk het Joan Sutherland theater, waar 1547 mensen in kunnen. Hoe dit theater eruit ziet maak ik donderdagavond mee, dan ga ik namelijk naar de opera Carmen! :-)

Dinsdag besloot ik naar de dierentuin te gaan, ik kan natuurlijk niet Australië verlaten zonder koala's en kangoeroes te hebben gezien. Taronga Zoo is een dierentuin in Sydney, waar je per ferry naartoe kunt. Vervolgens pak je de kabelbaan naar de ingang, echt heel leuk. Vanuit de dierentuin heb je ook mooie uitzichten op de skyline van de stad. En jahoor, de koala's en kangoeroes heb ik gespot!

Tot later!

Liefs, Marit

1. Mama:
    14 juni 2016
    Nu dus Sydney! Ik hoor/lees je genieten. Mooie stad lijkt me en een bijzonder festival. Jij maakt het allemaal mee:)
    Liefs mama
  2. Rita Eggens:
    14 juni 2016
    Hoi Marit, Wat fijn weer iets van je te horen en gelukkig is de
    hevige storm daar in Sydney weer voorbij,
    Ik krijg een heel mooi beeld van deze stad, je beschrijving is heel
    mooi.
    Geniet van de Opera Carmen.
    Groetjes van Rita Eggens.
  3. Rita Eggens:
    14 juni 2016
    Hoi Marit. Fijn weer iets van je te horen en gelukkig is de storm
    in Sydney weer voorbij.
    Je beschrijving over deze stad is prachtig.
    Veel plezier bij de opera "Carmen".
    Groetjes van Rita Eggens
  4. Opa:
    15 juni 2016
    Hallo Marit, blij te horen dat het goed met je gaat; en dan even Sydney aan doen, geweldig toch en wat weer een mooie foto's.
    Prachtige architectuur en alles lijkt ook heel schoon. Ook leuk om een rondje te doen op het grootste eiland ter wereld en dan naar de opera Carmen in het prachtige Opera House. Geniet er maar goed van. Groet en kus van Opa.