Opera, Blue Mountains en Cultureshock

22 juni 2016 - Seminyak, Indonesië

Hey allen!

Na mijn dagje dierentuin ben ik woensdag naar Bondi gegaan, dit is een soort suburb van Sydney wat bekend staat om het strand: Bondi Beach. Het was lekker weer, dus ik besloot even met mijn voeten in zee te gaan, heerlijk! Vervolgens heb ik een eind gelopen langs het water en door Bondi. Er was markt, dus altijd leuk om daar even overheen te struinen.

Ook heb ik in Bondi iets van zwemkleding geregeld, want dat heb ik niet bij me en gezien de temperaturen op Bali en in Singapore heb ik dat wel nodig. :-)

Donderdag besloot ik naar de Sydney Tower Eye te gaan, een soort van uitkijktoren over de stad (maar zeker niet het hoogste gebouw). Vanaf daar had ik een heel mooi uitzicht over Sydney en kon ik meteen een paar plekken in de stad spotten waar ik nog graag naartoe wilde. Via Hyde park liep ik vervolgens naar St. Mary's Cathedral. Een enorme kathedraal, ook van binnen weer prachtig.

Hierna heb ik nog wat rondgelopen door de wijk voordat ik terug ging naar mijn hostel. Eenmaal terug kleedde ik me om voor de opera. :-) Heel fijn om weer eens wat anders aan te hebben dan mijn reiskloffie. Ik pakte de metro naar The Opera House en aangezien het één van de laatste avonden Vivid was, was het lekker druk.

Aangekomen in The Opera House ging ik het dan echt meemaken! Ik had een prima plek op het balkon. De opera was prachtig, hier en daar wat gemoderniseerd, maar dat maakte het wel leuk! :-) De opera duurde inclusief pauze ongeveer drie uur en na afloop pakte ik de metro terug naar het hostel.

Vrijdag ging ik voor de herkansing naar de Blue Mountains, wat ben ik blij dat ik vorige week zaterdag niet heb doorgezet, maar gewoon ben terug gegaan. Nu was het namelijk veel rustiger, helemaal prima. Ik had vooraf niet echt een plan van wat ik wilde zien en ik kwam eerst bij de watervallen uit. Helaas ben ik door de adembenemende natuur in Nieuw-Zeeland enorm verwend geraakt en ik moet zeggen dat ik de watervallen niet zo indrukwekkend vond.. Dat gold ook voor de Three Sisters waar ik daarna heen ging. Natuurlijk was het wel mooi, maar toch... Ik ben gewoon verwend.
Na mijn dagje in de Blue Mountains heb ik nog wat rondgelopen in Katoomba voordat ik de trein terug pakte naar Sydney.

Zaterdag maakte ik er een slenterdagje van, ik ging langs het ANZAC memorial, Town Hall en een stukje door Chinatown. Echt fit voelde ik me niet, dus geen bijzondere activiteiten op zaterdag. Zondag was ik snipverkouden en ik voelde me alles behalve fit, dus ik besloot in het hostel te blijven en uit te zieken.

Maandag was alweer mijn laatste dag in Sydney en ik ging naar Circular Quay om afscheid te nemen van de Harbour Bridge en the OperaHouse. Vervolgens pakte ik de hop on hop of bus en reed beide routes door de city en Bondi. Ik vind dat altijd een leuke afsluiter van een reis, het is een soort geografische samenvatting van de stad.
Daarna ben ik teruggegaan naar het hostel en mijn tas ingepakt voor de volgende bestemming: Bali.

Op dinsdagochtend pakte ik mooi op tijd de trein naar het vliegveld. Eenmaal aangekomen pakte ik mijn backpack in mijn sealbag (echt handig!), dat is een soort hoes, maar met rits en slot, zodat er niet van alles in mijn backpack gestopt kan worden. Uiteindelijk vertrok het vliegtuig om 11 uur en het was ongeveer zeven uur vliegen naar Bali. Van die zeven uur vlogen we ruim vijf uur boven Australië, wat een enorm land is dat zeg! Ik vloog met Air Asia, een budgetmaatschappij, maar had een goede stoel gekozen, dus dat was chill. Helaas geen inflight entertainment en dat maakt de vlucht lang. Maargoed, om 16:00 uur lokale tijd zijn we geland in/op Bali.

Eenmaal alle checks gepasseerd kon ik wachten op mijn bagage. Ik wachtte samen met een Belgisch meisje dat ik in het vliegtuig had ontmoet. We hadden onze bagage gelukkig vrij snel en liepen samen de aankomsthal in. Ik had wel gelezen dat het een ramp is met taxichauffeurs in de aankomsthal die allemaal willen dat je voor een niet normaal hoge prijs bij hun in de taxi gaat zitten, maar toch, dit was wel erg overweldigend. Daarnaast waren ze vrij opdringerig en liepen constant met me mee, dus ik besloot eerst wat te drinken op het vliegveld met Jody (de Belgische). Ik was echt oprecht in shock.

Maargoed, Jody moest nog een aantal uur wachten op een vriendin die aankwam en zij hadden een shuttle naar het hotel geregeld. Nadat ik wat bekomen was van de schrik ben ik het vliegveld uitgelopen, op zoek naar een beetje normale taxi. Ik wilde een Blue Bird Taxi, dat is de enige die op de meter rijdt hier en vaak ook de goedkoopste, maar die kon ik niet vinden en uiteindelijk heb ik andere taxi gevonden en een redelijkere prijs afgesproken. Alle andere taxi's moet je namelijk vooraf een prijs afspreken.

Uiteindelijk was ik rond een uur of zes 's avonds in het hostel en dat is prima. Ik heb gelukkig een kamer met alleen maar vrouwen geboekt en maximaal zes personen op deze kamer, dus dat is fijn. Ik was zo moe van alles en echt een beetje in shock (cultureshock welteverstaan) dat ik besloot vroeg te gaan slapen.

De meiden in mijn kamer zijn oké en ik heb vanmorgen met een Brits meisje ergens ontbeten. Serieus heel lekker ontbijt en een enorme smoothie voor omgerekend iets van vijf euro ofzo. Dat tentje heb ik meteen onthouden, dit is namelijk het enige hostel waar ik geen ontbijt bij in heb gereserveerd. Na het ontbijt besloot ik wat rond te lopen en de omgeving te verkennen. Het verkeer is hier niet normaal raar, alles en iedereen rijdt door elkaar heen. Daarnaast zijn er geen borden ofzo, dus je moet goed onthouden welke kant je oploopt om de weg terug te vinden. Ik heb een paar uur rondgelopen en kwam uiteindelijk bij het strand. Ik moet ook nogal wennen aan de hitte, dus lekker kalm aan voorlopig.
Op het strand heb ik even wat licht geluncht en ging daarna terug naar het hostel (hallo airco en zwembad).

Nu ga ik straks met een aantal meiden wat eten en morgen wordt waarschijnlijk een stranddagje bij een hippe beachclub ofzo, haha.

Tot later!

Liefs, Marit

1. Mama:
    22 juni 2016
    Prachtig verslag van Australië! Als je bekomen bent van de schrik, ben ik erg nieuwsgierig naar je verhalen over Bali ! Geniet van je vakantie, xxx
  2. Rita Eggens:
    23 juni 2016
    Hallo Marit, Interessant verslag van Sidney.
    Bali bevalt vast en zeker ook, wel heet maar mooie stranden en
    vooral indrukwekkende tempels.
    Veel plezier.
    Groetjes van Rita Eggens.
  3. Opa:
    29 juni 2016
    Moi Marit,
    Alweer een prachtig verslag van Australië en het blijft maar doorgaan. Al die herinneringen die in je brein zijn opgeslagen zullen je altijd bijblijven, want jij hebt het gezien, gevoeld en geroken.
    En nu zit je alweer bijna een week op het zonnige Bali.
    Knuffel en kus van Opa