Auckland en richting het noorden!

1 april 2016 - Paihia, Nieuw-Zeeland

Hey allen!

Dank voor de leuke en lieve reacties op mijn eerste blog, heel fijn! Vorige keer zou ik de skytower beklimmen, dat heb ik ook inderdaad gedaan. Ik heb nog even getwijfeld of ik er vanaf zou springen (dat kan namelijk, aan een touw), maar ik vond het toch wel erg hoog, dus dat heb ik niet gedaan. Het uitzicht vanaf de skytower was prachtig.

Zaterdag heb ik gebruikt om de VVV te plunderen en een plan + route te bepalen voor de komende weken. Gewapend met een stapel kaarten en folders, mijn iPad en WiFi ben ik in mijn hostel gaan puzzelen. Ondertussen veranderde de samenstelling van mijn kamer praktisch iedere dag. Ik heb mijn kamer gedeeld met Duitsers (het barst van de Duitsers hier, dat vinden ze zelf ook), een Brit, Chileen, Australiër, Nederlandse, twee Zweden en twee Amerikanen.

Na een ochtendje uitpluizen heb ik besloten eerst het Noordereiland rond te reizen. Het weer is hier nu (nog) fantastisch en dan zie ik later wel hoe ik het Zuidereiland ga doen. Op het Noordereiland reis ik per bus, ik heb een buskaart met 15 ritten. Eerst ga ik helemaal naar het noorden (Bay of Islands) en dan kriskras over het Noordereiland richting het Zuidereiland.

's Middags heb ik de ferry naar Devonport gepakt, een boottochtje van ongeveer vijftien minuten naar één van de oudste suburbs van Auckland. Prachtige huizen in Victoriaanse stijl, met uitzicht op Auckland. Vroeger konden de (rijke) bewoners vanaf Devonport zien welke schepen er de haven van Auckland binnen voeren. Het is iedere dag rond de 24 graden en veel zon. De zon in Nieuw Zeeland is heel sterk, wat komt door het gat in de ozonlaag precies boven NZ. Hier begin je dan ook de dag met jezelf insmeren met zonnebrandcrème factor 50.

Op eerste paasdag heb ik de 'free guide tour' gedaan hier in Auckland. Dit is een stadswandeling van ongeveer drie uur, onder leiding van een gids die van alles verteld over de stad. De tour is gratis, al wordt een donatie zeer op prijs gesteld. Deze gratis stadswandelingen worden over de hele wereld gedaan en het geld wat wordt verdiend gaat direct terug in het collectief om nog meer stadswandelingen te kunnen organiseren. We hadden een super enthousiaste, van oorsprong Spaanse, gids die ons op sleeptouw heeft genomen en heel veel wist te vertellen over de geschiedenis van de stad.

In het paasweekend was hier bijna alles (ook veel horeca) gesloten, dat komt mede doordat er geen alcohol geschonken mag worden op Goede Vrijdag én met Pasen. Veel kroegen, maar ook veel restaurants waren dicht. De restaurants die wel open waren brachten vanwege Pasen een toeslag in rekening van 15% op alles wat je bestelde. 's Avonds ben ik samen met het andere Nederlandse meisje van mijn kamer nog even Auckland in gegaan.

Op tweede paasdag ging ik eilandhoppen. 's Ochtends nam ik de ferry naar Rangitoto Island, het jongste vulkaaneiland in de Hauraki Golf die ongeveer 600 jaar door een uitbarsting is ontstaan. Het eiland bestaat dan ook uit lavagesteente. De route naar de top (en krater) van de vulkaan kost ongeveer een uur intensief klimmen. Nou, dat heb ik geweten, het was best steil namelijk. Badend in het zweet (hè lekker) haalde ik de top en alweer: wát een uitzicht (misschien wat saai, maar het is echt zo).

's Middags vertrok de ferry naar Waiheke Island, wat bekend staat om haar stranden, blauw water en vele wijngaarden. Samen met een Française die ik op de boot ontmoette ben ik naar het eerste dorpje gelopen (weer klimmen) en we hebben geluncht met uitzicht op zee, erg gezellig! Daarna heb ik de bus gepakt naar de andere kant van het eiland. Een prachtige route dwars door de wijngaarden. Tegen een uur of zes heb ik de ferry gepakt en ben terug gegaan naar Auckland.

Dinsdagochtend moest ik mijn hostel verlaten, ik heb mezelf getrakteerd op twee nachtjes hotel voordat ik verder ga naar Paihia (Bay of Islands). In het hotel aangekomen bleek er geen single room (die ik had gereserveerd) beschikbaar, ik kreeg een free upgrade naar een double room mét uitzicht op de skytower. Helemaal niet erg! :-) Ook zijn de banken weer open, waardoor ik me weer even lekker op de administratie kan storten. Donderdag 31 maart had ik 's ochtends een afspraak bij de bank om mijn bankrekening te activeren en mijn bankpas op te halen. Ze doen dat hier met backpackers aan de lopende band, dus dat gebeurde in een sessie. Ik zat samen met een Italiaan en een Australiër in zo'n sessie. Ik heb gekozen voor de grootste bank van Nieuw Zeeland: ANZ.

Nadat dat geregeld was ben ik richting de haven gelopen om te kijken waar 's middags mijn bus vandaan zou vertrekken. Aangezien mijn hotel helemaal aan de andere kant van de stad en ik niet veel zin had om met mijn megazware backpack over de heuvels naar de bushalte te lopen, nam ik nadat ik mijn bagage had opgehaald super-de-luxe een taxi. Auckland heeft namelijk geen metro, die zijn ze nu aan het bouwen en met de bus was vanaf mijn hotel niet echt handig. Om vijf uur pakte ik de (lange afstand)bus naar Paihia, een rit van ruim vier uur. Het werd een mooie weg, letterlijk over de bergen en door het dal :-). Ik was blij toen we er waren, de buschauffeur kon het gaspedaal namelijk goed vinden en in haarspeldbochten is dat voor passagiers niet echt ideaal. In Paihia heb ik een hostel gereserveerd voor de komende vier nachten.

Mijn eerste dag in Paihia zit er vandaag alweer op en samen met een Nederlands meisje dat ik gisteren in de bus heb ontmoet ben ik naar Russell gegaan. Dit is een plaats aan de andere kant van het water waar we naartoe zijn gegaan per ferry. In Russell hebben we de Longbeach Road gelopen en kwamen langs wat mooie strandjes. Het weer werkt jammer genoeg niet echt mee vandaag. Ook hebben we in Russell een kerkje bezocht, helemaal van hout met nog een kogelgat van de opstand in 1845. Er lagen allemaal prachtige kussentjes op de kerkbanken met verschillende afbeeldingen van mensen, huizen en dieren uit Nieuw Zeeland.

Terug in Paihia heb ik meteen twee tours gepland voor de komende twee dagen. Morgen (zaterdag) ga ik dolfijnen spotten: in het wild, niet in gevangenschap en zondag maak ik een dagtrip naar het uiterste noorden: Cape Reinga. Even duimen voor mooi weer dus!
Verder probeer ik iedere vrijdag een nieuwe blog online te zetten, zo is voor mezelf ook goed bij te houden waar ik per week allemaal ben geweest! :-)

Liefs, Marit

1. Mama:
    1 april 2016
    Hey Marit, daar aan de andere kant van de aardbol is het goed toeven, zo lees ik. Wat een mooie trip maak je en wat een leuke blogspot schrijf je hierover. Ik vind het fijn je reis op deze manier te kunnen volgen. Wat ziet het er prachtig uit, mooie foto's geven ons een goede indruk van hoe het daar is. Have fun! En tot later. Liefs mama.
  2. Chantal Grit:
    Hey Marit!
    Super gaaf hoor!
    Geniet er van!
    Liefs Chantal
  3. Geert:
    1 april 2016
    Flapperdeflap wat een mooi verhaal. Geweldig dat je reis maakt .
  4. Frida:
    1 april 2016
    Dit is zo leuk om te lezen!
    Echt heel erg vet wat je allemaal doet, ben zwaar jaloers...
    En die foto's, wauw!
    Dikke kus x
  5. Opa:
    1 april 2016
    Schitterend verhaal en mooie plannen! Zie nu al weer uit naar je volgende blog. Genieten!!!
  6. Rita:
    Lieve Marit,
    Wat een mooi verhaal meisje, heerlijk om vanuit Nederland mee te genieten van jouw reis. Heb je ook nog druiven geplukt?.
    Wij zijn benieuwd naar je volgende verslag.
    Liefs je tante Rita en oom Frans
  7. Jet:
    3 april 2016
    Hai Marit,
    Wow, wat een mooi verhaal heb je weer geschreven. Leuk om zo je reis te kunnen volgen!
    Liefs, Jet
  8. Wim:
    3 april 2016
    Hi Marit,

Leuk te lezen! Ik snap dat je niet van de Auckland Tower bent "gesprongen". Zou ik ook nooit doen. :-)

Lfs, Wim
  9. Marloes de Noord:
    4 april 2016
    Heey meis,

Super dat je we je op deze manier kunnen volgen van al je mooie avonturen daar! Erg leuk om te lezen!
    Lekker genieten!! Liefss
  10. Opa:
    5 april 2016
    Marit, geweldig; goed bezig! Ik ben apetrots op jou. Geluk en nog veel plezier toegewenst.