Kia Ora!

25 maart 2016 - Auckland, Nieuw-Zeeland

Hey allen!

Even een update van mij na mijn roerige aankomst.

Op zaterdag 19 maart stonden wij (pap, mam en Frida) al om half vier op om op tijd naar Schiphol te vertrekken. Dit keer kwam ik gelukkig zonder kleerscheuren de trap af

Op Schiphol aangekomen hebben we, nadat ik was ingecheckt, nog even gezellig ontbeten. Toen kwam het moment van afscheid nemen, waar ik dus écht niet goed in ben.. Mijn vlucht zou om 10:25 vertrekken naar Singapore, waar ik drie uur zou moeten wachten op mijn aansluitende vlucht naar Nieuw Zeeland. Dit liep echter anders.

Op het moment dat we zouden gaan boarden werd omgeroepen dat er nog iets gecheckt moest worden, een half uur later volgde meer informatie. Er was een technisch mankement in de vleugel, dit moest eerst worden opgelost voordat we konden vertrekken. De tijd verstreek en de vertrektijd werd telkens uitgesteld. Uiteindelijk zijn we pas om 20:00 uur uit Amsterdam vertrokken. Na een vlucht van ruim twaalf uur kwamen we aan in Singapore. Ik had mijn aansluitende vlucht gemist (net als 95% van mijn medepassagiers) en Singapore Airlines had mij omgeboekt op de avondvlucht naar Auckland. Dat betekende nog een nacht in een vliegtuig, maar gelukkig zat ik bij een raam! Op het vliegveld heb ik even wat gegeten en om 20:50 uur lokale tijd vertrokken we met een mega vliegtuig eindelijk naar Nieuw Zeeland. Helaas kon ik ook nu niet slapen, dus bleef ik de ruim tien uur durende vlucht wakker.

Uiteindelijk ben ik op maandagochtend 21 maart om 11:30 uur in Auckland geland. Gelukkig was mijn backpack ook goed meegekomen en kon ik al snel richting de laatste checks. Nieuw Zeeland is heel trots op haar natuur en doet er alles aan om dit te behouden. Zo gaat alle bagage door een x-ray (soort röntgen) om te checken op beestjes, zaadjes of aarde. Gelukkig had ik geen van deze kleine vrienden bij me en kon ik eindelijk naar mijn hotel. Ik had twee nachten hotel op het vliegveld geboekt, daar was ik heel blij mee. Het hotel was ongeveer 1km lopen vanaf de aankomsthal. Frisse lucht leek me wel fijn na ruim veertig uur vliegtuig en vliegveld, maar ik was even vergeten dat het hier ruim 23 graden was.. Tel daar een backpack van 20 kg en handbagage bij op, dan kun je je een voorstelling maken hoe ik daar gelopen heb haha!

Als knalrode tomaat aangekomen in het hotel heb ik heerlijk gedoucht en ben pas 's avonds gaan slapen, waardoor ik amper last heb gehad van een jetlag. Vervolgens ben ik een simkaart gaan regelen, zodat ik ook hier gewoon kan internetten en bellen. Whatsapp blijft gewoon op mijn Nederlandse nummer overigens.

Woensdag vertrok ik naar het centrum van Auckland, waar ik een hostel had geboekt voor een week. Dat is maar goed ook, want alles zit vol. Ik deel een kamer met vijf anderen, momenteel drie Duitsers, een Brit en een Nederlander. Allemaal gelukkig best aardig en ze zijn al langer in Nieuw Zeeland of gaan bijna weer weg. Ik merk wel dat het hele hostel-leven mij niet zo bevalt, het delen van een kamer, douches en toiletten, waardoor privacy nihil is. Woensdag ben ik de stad in gegaan en ben zonder kaart wat rond gaan lopen, het waaide nog steeds ontzettend hard (windstoten van 130 km/h), dus ik ben lekker gaan uitwaaien in de haven.

Donderdag heb ik eerst ontbeten met de twee Duitse meisjes uit mijn hostel in de stad en vervolgens heb ik in het hostel wat administratie gedaan. Hopelijk kan ik namelijk een schadevergoeding krijgen van Singapore Airlines door de enorme vertraging en het missen van mijn aansluiting. Vervolgens heb ik wat dingen uitgezocht wat ik nog moet doen om hier te mogen werken én moet ik verzinnen wat mijn volgende bestemming in NZ wordt en hoe ik daar ga komen (bus/auto/vliegtuig/trein/lopen). 's Middags kwam ik langs een prachtige Anglicaanse kerk, waar ik een kaarsje voor Oma heb aangestoken. Er klonk muziek in de kerk en er was een labyrint gemaakt, midden in de kerk, van stenen en waxinelichtjes. Dit labyrint kon je lopen en was een meditatieoefening. Aangezien ik best nog even mijn weg moet vinden hier voelde die oefening heel fijn en goed.

's Avonds heb ik heerlijk gegeten in de haven met uitzicht op een deel van de stad en een enorm cruiseschip. Terwijl ik zat te eten heeft het geregend en tegen de tijd dat ik weer richting het hostel wilde gaan werd het droog. Vervolgens begon de zon te schijnen en zag ik een dubbele regenboog. Dit voelde echt als een cadeautje :-) Terug in het hostel besloot ik met een groepje Duitsers mee te gaan en wat te gaan drinken in een ander deel van de stad. Erg gezellig, alleen moet je je hier constant identificeren als je een drankje drinkt en als buitenlander mag dat alleen met je paspoort. Ik voelde me weer helemaal zestien haha!

Auckland is ook enorm heuvelachtig, dus na een behoorlijke klim waren we weer terug in het hostel. Vandaag ga ik (als het weer meezit) de skytower beklimmen en plannen maken voor komende dagen en volgende week. Tot later!

Liefs, Marit

1. Je oude meester:
    24 maart 2016
    Prachtig verhaal Marit. Echt Marit stijl. Je begint met 19 mei. Dat zal 19 maart moeten zijn, denk ik. Mooi gevoel , denk ik, om aldaar een kaarsje voor je oma aan te steken
    Groet
  2. Kim Schievink:
    Marit! Erg leuk om te lezen!! Ik hou je in de gaten. Heeeel veel plezier! X
  3. Wieke:
    25 maart 2016
    Hallo Marit aan de andere kant van de wereld!
    Leuk om je verhaal te lezen en bijzonder dat er in die kerk zo'n labyrint ligt.
    Je oma zal blij zijn met je kaarsje.
    Dubbele regenboog.....mooi begin van je tijd daar!
  4. Wieke:
    25 maart 2016
    Te snel op enter gedrukt. Ik wil je nog even gedag zeggen, lieve groeten vanuit een miezerig Noordwolde!!
  5. Anneke:
    28 maart 2016
    Hey you down under, wat een mooi verhaal Marit. Goed dat je even bijkomt in Auckland. We zijn natuurlijk nieuwsgierig hoe het je verder vergaat.en zullen je dan ook nu en dan volgen. Gelukkig heb je lekker zomer daar zodat je veel buiten kunt zijn. Benieuwd of je inmiddels een Auckland hebt verlaten. Veel liefs uit Grou.